Hvem er vi?

HE er en pædagogisk forening af lærere, der underviser på landets erhvervsgymnasiale og erhvervsrettede ungdomsuddannelser, både på HG, HHx, HTx og KVU.

Bestyrelsen er medlemmernes forlængede arm til undervisningsminis­teriet, uddannelsesstyrelsen, de faglige foreninger og andre pædagogiske foreninger. Vi er en upartisk organisation og deltager ikke i fagpolitiske sager, men det forhindrer os ikke i at have en mening og deltage i debatter, der vedrører vores fag.

Læs foreningens vedtægter her

Hvad laver vi?

Vi udgiver bladet News & Views 3 gange om året. Her kan du blive opdateret om møder, få oplysninger fra fagkonsulenten, få gode ideer til din undervisning, læse anmeldelser af bøger og kurser samt deltage i faglige diskussioner.

Hjemmesiden er din kontaktmu­lighed til foreningens bestyrelse, andre medlemmer og fagkonsulenterne. Det er også på hjemmesiden, at du kan finde relevante links og læse beretninger om tidligere aktiviteter.

Regionsmøderne afholdes i de enkelte regioner og kan være et møde om et aktuelt emne, en diskussion af undervisningsmetoder eller eksa­mensform og -opgaver, et kursus, møde med fagkonsulenten, og hvad de enkelte regioner finder interessant.

Møderne arrangeres af regionerne, og foreningen yder tilskud til halv- eller heldagsmøder. Emnerne omhandler alt lige fra eksamensopgaver til it i undervisningen, læringsstrategier og aktuelle temaer.

Landskurset afholdes typisk på et konferencested central placeret i landet. Vi har blandt andet besøgt Kolding Fjord og Trinity i Fredericia - senest har vi afholdt landskurset på Byggecentrum i Middelfart.

På disse landskurser har vi et overordnet tema, og der er 3-4 foredragsholdere, nationale som internationale kræfter, samt møde med fagkonsulenterne, repræsentanter fra de faglige foreninger, og forskellige forlag udstiller bøger og demonstrerer virtuelt materiale.

Landskurset er også stedet, hvor vi møder vores kolleger under afslappede former og udbygger det kollegiale netværk.

Endelig er der også generalforsamling, hvor bestyrelsen aflægger beret­ning og regnskab, ligesom der også er årligt valg til bestyrelsen.